dimarts, 26 de setembre del 2006

El comiat

          L’Antoni Vidal mirava per la finestra. La veritat era que el paisatge no enamorava gens: un gran aparcament carregat de cotxes, l’autopista amb una lenta caravana a l’entrada de la ciutat i, al fons, unes muntanyes ermes; evitava mirar cap a la banda dreta, on muntaven guàrdia una filera de xiprers, els carcellers de les ànimes esgarriades, com ell els denominava en secret. «Aviat ens veurem les cares», pensava, «però jo no seré com els altres, el meu esperit s’escaparà de les vostres branques.» A l’Antoni no li agradava aquell cementiri: «On s’és vist que els morts descansin entre els brams dels cotxes!», solia queixar-se.  
Era conscient que la seva vida s’acabava i no volia perdre els seus últims dies en aquell hospital. No entenia la necessitat de la seva filla d’esgotar el temps buscant solucions inútils. Era estrany, ell era qui ho havia acceptat amb més facilitat; els metges havien estat molt clars: «No hi ha res a fer, és irreversible». La veritat és que preferia morir així, que no pas com aquells vells als qui se’ls en va el cap i, a última hora, no són capaços ni de menjar per si mateixos. De moment era independent, i els metges li havien assegurat que romandria conscient i en plenes facultats mentals fins l’últim moment. Portava tota la vida treballant, sentia que ja era hora de descansar. Tot i això, volia acomiadar-se, treure’s aquesta sensació de comesa inacabada; però la Valèria no era capaç d’escoltar-se’l, cada cop que ho intentava ella el tallava, canviava de tema sobtadament: li parlava de plans futurs, del que farien aquelles vacances, de com es divertiria amb en Joan i la Maria a la platja. L’Antoni s’anava resignant, pensava que cada cop li quedava menys temps per dir-li a la seva filla com l’estimava i tot el que havia significat per a ell. No volia marxar sense fer-li-ho saber.
Volia que recordés aquells dies, quan ella era petita, allà a la Ràpita, en què tots dos pujaven a La Torreta i, sota la bella imatge del Sagrat Cor que custodia el poble, contemplaven la ribera del Delta de l’Ebre. Quatre estacions, quatre colors; el mateix paisatge amb diferents vestits. Els arrossars, que envoltaven la desembocadura, oferien un espectacle canviant ple de màgia als ulls d’una nena petita. L’hivern era fangós, anodí, un trencaclosques de colors marrons sense cap al·licient. Tot començava a la primavera, quan es preparava el terreny per a la plantació, l’aigua inundava els camps de conreu i les parcel·les semblaven espills encaixats que recordaven esplendorosos vitralls gòtics. Més endavant, quan esclatava l’estiu i la xafogor s’apoderava dels carrers, la riba lluïa un magnífic color verd, digne del més pretensiós camp de golf. Però la visió preferida de la Valèria es donava quan la tardor començava a treure el cap; era a principis de setembre, el pare tornava de la llotja, cap allà a quarts de set, la noieta l’esperava a la porta, impacient, amb la jaqueta a la mà. L’Antoni estava cansat, però hauria fet qualsevol cosa per no apagar l’àvida flama dels ulls de la seva filla. Un, mogut per energia paternal, i l’altra, moguda per veritable entusiasme, enfilaven el camí cap al cim del puig.  A mig camí es trobava el cementiri, envoltat de camps d’oliveres, dos xiprers feien guàrdia a l’entrada, davant, un jardinet d’arbustos de romaní; l’Antoni sempre respirava amb delit la quietud d’aquell indret, se’l feia seu amb una glopada d’aire que li esclatava als pulmons i el deixava en èxtasi. Aquí era on la Valèria li estirava el braç i el reprenia: «Va papa, que ja arribem!». Quinze minuts més tard, panteixant, pare i filla contemplaven el fascinant paisatge. Els bancals havien canviat el verd encisador per un groc intens, els darrers rajos de sol il·luminaven a frec les marjades a punt per a la collita i tot el camp semblava desfer-se en fils d’or que tocaven el cel. Agafats de la mà, la Valèria i l’Antoni admiraven l’escena fins que la foscor engolia l’última cinta daurada; llavors, amb la jaqueta ja posada, desfeien el camí de retorn cap a casa, on ara una brisa suau els portava la flaire del romaní.

Epitafi
            «Sents l’olor del romaní?» Aquestes van ser les últimes paraules del pare; estava estirat al llit, amb la mirada perduda en un lloc que jo no veia, va respirar fondo, com si en realitat pogués sentir aquella aroma, va tancar els ulls i ja no els va tornar a obrir.
            «Sents l’olor del romaní?», em deia mentre em cordava la jaqueta. «Sí, sí que la sento pare», llavors m’agafava, m’estrenyia contra el seu pit i em mirava fixament als ulls: «T’estimo molt filleta meua». «I jo a tu pare»; ell no ho sabia, però era aquell moment el que jo més esperava, l’esperava més que aquella meravellosa posta de sol sobre la ribera del Delta.
            El treball del pare ens va traslladar al Maresme, la Ràpita quedà relegada als estius, la finestra del menjador es convertí en marc del port d’Arenys. Les estones amb el pare minvaren, a ell l’absorbí la feina i a mi se m’alterà el caràcter davant la imminent adolescència. No vam tornar a parlar-nos a mig camí.
            «Sents l’olor del romaní?» El pare em retornà aquell sentiment mitjançant cinc paraules; aconseguí acomiadar-se de mi de la millor manera que podia fer-ho.

            Agafats de la mà del seu pare, en Joan i la Maria contemplen l’encís del Delta; les seves expressions em recorden la meva de fa tants anys, bocabadats, davant aquell present de la natura. El goig de la meva ànima només és comparable al que sentia el meu pare anys enrere. Baixant, ens aturem al cementiri, ell descansa a prop de l’entrada, la Maria hi deixa flors que ha recollit pel camí. En Joan, sempre tan perceptiu, no es pot estar de preguntar:
―Mare, quina és aquesta olor tan bona?
―Si li ho preguntes a l’avi, segur que t’ho dirà, oi que ja saps llegir?
El meu pare estimava aquest paratge, aquest és el lloc que ell escollia per transmetre’m el seu amor, mitjançant un ritual que començava sempre amb la mateixa frase. Mai tornaré a oblidar aquelles emocions i faré el possible perquè els meus fills sentin, sempre, el mateix que jo sentia en aquells moments. Per això l’epitafi del meu pare resa aquesta oració: «Sents l’olor del romaní?»


Sant Carles de la Ràpita, setembre de 2005

Valèria Vidal





Guardonat amb el 1r Premi en llengua catalana
al Memorial Fernando Rodríguez i Contreras.
Fallat a Mataró el novembre de 2006

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada